سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایتالیا کاشف کهربای های توسکانا

خرابه‌های شهر پمپی در دامنه‌ی کوه وزوو (Vesuvius ) قرار گرفته است. این کوه آتشفشانی در سال 79 میلادی فوران کرد و شهر پمپی را به زیر 6 متر خاکستر و سنگ خارا فرو برد. پمپی در پی قرن‌ها حفاری از زیر خاک بیرون آمده است. اگر با تور ایتالیا به پمپی سفر کنید، قطعا از تماشای خرابه‌های آن شوک زده خواهید شد.

تنها 16 سال قبل از فوران آتشفشان، خسارت‌های ناگواری براثر زلزله به شهر وارد آمده بود و جمعیت 20 هزار نفری آن، هنوز مشغول بازسازی بناهای خود بودند. با دیدن اولین نشانه‌های فعالیت آتشفشان، بسیاری از مردم، شهر را ترک گفتند؛ درنتیجه هنگامی‌که سونامی مواد مذاب جاری شد، فقط 2 هزار نفر از مردم جان خود را از دست دادند. از آن زمان تاکنون پمپی به شهری متروکه تبدیل شده است.

آنچه در حال حاضر از پمپی و محوطه‌ی باستانی نزدیک آن به نام هرکولانیوم (Herculaneum) مشاهده می‌کنید، بهترین نمونه‌ی شهرهای رومی و سبک زندگی این مردمان در گذشته است. به‌وضوح می‌توان دریافت که چرا پمپی محبوب‌ترین جاذبه‌ی گردشگری ایتالیا محسوب می‌شود.

دیدن آثار و بقایای زندگی رومی‌ها در خانه‌ها، فروشگاه‌ها و اماکن عمومی این شهر شما را مبهوت خواهد کرد. با شروع فعالیت آتشفشان، مردم به زندگی روزمره‌ی خود مشغول بودند و هرگز تصورش را هم نمی‌کردند که آخرین حرکت آن‌ها، پنجره‌ای به‌سوی تاریخ دنیای باستان باشد.

با آغاز حفاری‌های باستان‌شناسی در قرن هجدهم این شهر رفته‌رفته از زیر خاک سر برآورد. امروزه سه‌پنجم از این محوطه حفاری‌ شده است. حفاران قدیمی هر آنچه را می‌یافتند، به موزه‌ای در نپال انتقال می‌دادند اما باستان شناسان از سال 1911 تمام آثار کشف‌شده را در جای خود باقی گذاشتند و به جذابیت بیشتر این بخش از شهر افزودند.

در سفر به ایتالیا

شاید مشتاق باشید، هر چه زودتر شهر افسانه‌ای پمپی را از نزدیک ببینید اما پیش از آن، بازدید از موزه‌ آنتیکواریوم (Antiquarium) را به شما پیشنهاد می‌کنیم که ارزش توقفی کوتاه را دارد. در این موزه نه‌تنها تصاویر و توضیحات مفیدی درباره‌ی این شهر به دست خواهید آورد، بلکه اشیا و آثار کشف‌شده‌ای را مشاهده خواهید کرد که به خاطر شکنندگی یا جلوگیری از هوازدگی به موزه انتقال یافته‌اند.

قدمت برخی از این آثار حتی به مدت‌ها پیش از دوره‌ی رومی باز می‌گردد. در اینجا می‌توانید از ابزار زندگی روزمره، کوزه‌ها، ظروف رومی، اثاثیه، کالاهای تجارتی و خانگی آن زمان دیدن کنید.

مجسمه‌های گچی که از قالب بی‌نقص اجساد قربانیان تهیه شده‌اند، یکی دیگر از دیدنی‌های این موزه به‌حساب می‌آیند. این قالب‌های میان‌تهی از فرونشستن خاکستر بر روی اجساد جان‌باختگان تشکیل شده است.

بعدازاینکه باستان شناسان این قالب‌های میان‌تهی را می‌یافتند، درون آن‌ها را به‌دقت با گچ پر می‌کردند و به قربانیان در حال فرار شکل می‌بخشیدند. این مجسمه‌های گچی واپسین لحظات زندگی این مردم را همچون حقیقتی هولناک به تصویر می‌کشند و پمپی را به مکانی فراتر از یک ویرانه‌ی تاریخی بدل می‌سازند.

فروم نام میدان اصلی این شهر رومی است. این میدان از سه طرف با ردیفی از ستون‌ها احاطه‌ شده و در سمت شمال آن معبد ژوپیتر بر روی پایه‌ای به ارتفاع 3 متر قرار گرفته است. در گوشه‌ی سمت راست این میدان، ماسلوم، تالار فروش مواد غذایی، به چشم می‌خورد.

در اطراف فروم می‌توان زیارتگاه‌های مختلف، معابد و ساختمان‌های دیگری ازجمله زیارتگاه لارس (Lares)، معبد وسپاسیان (Vespasian)، تالار فروش پشم و مجلس سنا را مشاهده کرد. در نزدیکی این میدان باسلیکایی وجود دارد که از آن به‌عنوان بازار و دادگاه استفاده می‌شد.

در سمت چپ میدان می‌توانید معبد آپولو را با 48 ستون یونانی نظاره کنید. یکی از خانه‌هایی که در مقابل باسیلیکا قرار دارد و به‌تازگی در معرض دید عموم قرار گرفته است، تریپتولموس (Triptolemus) نام دارد. قدمت این بنا به قرن دوم قبل از میلاد باز می‌گردد. با نگاهی به دو حیاط و دو ایوان ستون‌دار این خانه، می‌توان حدس زد که به خانواده‌ای ثروتمند و برجسته تعلق داشته است.

سالن گراند تئاتر پمپی بر روی زمینی شیب‌دار ساخته شده است و 5 هزار تماشاچی را در خود جای می‌دهد. در حال حاضر از این سالن تئاتر برای نمایش نور و صدا در تابستان استفاده می‌شود. ردیف بالایی جایگاه تماشاچیان یکی از بهترین چشم‌اندازهای شهر و کوه وزوو را به نمایش می‌گذارد.

به‌علاوه، در کنار آن سالن تئاتر کوچکی را خواهید دید که ساختمان آن از هر حیث بهتر از گراند تئاتر حفظ شده است. این تئاتر یکی از اولین نمونه‌های تئاتر رومی سقف دار به شمار می‌آید و قدمت آن به 75 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. احتمالاً از این سالن تئاتر بیشتر برای اجرای موسیقی استفاده می‌شد.

در سمت شرق  این سالن، معبد ژوپیتر و معبد ایزیس (Isis) قرار گرفته‌اند. بر روی دیوار معبد ایزیس هنوز می‌توان نوشته‌ای از استاندال، رمان‌نویس فرانسوی، را در سال 1811 دید. در اینجا با ورود به میدان مثلثی شکلی که درختان بر آن سایه افکنده‌اند، وارد راهرویی می‌شوید.

این راهرو شما را به خوابگاه گلادیاتورها هدایت می‌کند. بر روی ستون‌های این خوابگاه سنگ‌نوشته‌هایی دیده می‌شود که شرح پیروزی گلادیاتورها در مسابقات را درج کرده است.

 

منبع